Følger du virkelig opp dine medarbeidere?

Dato: 23.01.2018 Ledelse
Ulf Rasmussen

Forfatter:

Ulf Rasmussen

Oppfølging av medarbeidere er noe av det viktigste ledere gjør og er kritisk for å skape og opprettholde gode resultater. Paradoksalt nok slurver svært mange ledere med nettopp dette.

Se for deg følgende scenario: du har vært på kurs sammen med noen av medarbeiderne dine. Dere kommer tilbake på arbeidsplassen med ny kunnskap og med kroppen full av motivasjon, og kort tid etter ser du resultatene komme. Så går det en måned eller to. Og før du vet ordet av det så er resultatene tilbake på samme nivå som før.

Husker ikke medarbeiderne hva de lærte? Eller lærte de ikke noen ting? Jo, sannsynligvis. Jeg vil påstå at det er oppfølgingen de får som det er noe galt med.

Ikke glem medarbeiderne!

Scenarioet over er svært vanlig. Etter over 12 år med ledertrening og -utvikling ser jeg slike eksempler på daglig basis. Jeg møter stadig ledere som selv mener de er gode på oppfølging, men når jeg snakker med medarbeiderne så opplever de sjelden det samme. Dette er forunderlig i seg selv, spesielt når oppfølging kan forbedre resultatene – mye.

De lederne som makter å ta tak, etterspør og som er genuint interessert i utvikling oppnår ofte dobbelt så gode resultater. Da er det rett og slett frustrerende at ikke flere skjønner viktigheten av oppfølging.

 
Få med deg nye innlegg fra oss?

Meld deg på nyhetsbrevet vårt:

 
 

Hva er egentlig oppfølging?

Det sies at en god leder oppnår gode resultater sammen med sine medarbeidere. Som forretningsmannen Richard Branson har sagt: ”The customer doesn’t come first, staff come first. Look after your staff and your staff will look after your customers.”

Ordentlig gode ledere er tydelige på hva de krever og forventer av sine medarbeidere. Ikke bare når det passer best i hverdagen – men hele tiden. De er tydelige på hvilke konsekvenser – både positive og negative – deres prestasjoner vil få. Det handler om å være tett på. For ledere som klarer dette, vil også lykkes bedre selv.

I praksis betyr dette at du må være sikker på at dine medarbeidere forstår hvilke konkrete krav og forventinger du har til dem. I tillegg, sette krav til deg selv som leder. Nøkkelen er videre å bruke tid til å følge opp hver enkelt medarbeider – skikkelig. Vet medarbeideren at hun blir fulgt opp på konkrete punkter kontinuerlig, vil hun også jobbe med disse konkrete punktene. Hvis hun ikke blir fulgt opp, vil hun til slutt la være. 

Det er dette som skjer i det innledende scenarioet: oppfølgingen var bra i begynnelsen, men når hverdagen innhenter lederen blir det ikke satt av tid til oppfølging og det man fikk av ny kunnskap blir glemt. Dermed uteblir de gode resultatene, eller de blir kortvarige.

 

I en arbeidsdag uten tid

Jeg synes det er trist å se hvor mange som bruker penger på utvikling og trening, men hvor lite ressurser og engasjement de bruker på å følge opp medarbeidere. Argumentene som brukes går igjen: det handler om praktiske ting, og ofte er det snakk om lite tid.

En av de dyktigste lederne jeg har møtt har også en svært travel hverdag, men hun får det likevel til. Hun har fornøyde, lojale medarbeidere som utvikler seg og presterer over tid. Så hvordan får hun det til?

Den viktigste grunnen er vel ganske enkelt at hun prioriterer tiden sin.Hun ser verdien av god oppfølging som så stor at hun sørger for å skaffe seg selv den tiden. Hun har valgt bort de oppgavene som enkelt kan delegeres bort til medarbeidere, selv om det er oppgaver hun selv synes er «morsomme». I tillegg har hun tilegnet seg en lønnsom lederadferd, der tett oppfølging av medarbeiderne er noe av det viktigste. Som et resultat av denne oppfølgingen, opplever hun engasjerte medarbeidere. De tar ansvar, engasjerer seg og føler et stort eierskap til både målene som settes – og til resultatene som oppnås.

Blir det tilrettelagt for riktig oppfølging, skaper det garantert langsiktige resultater.

FORCE Technology – Fremtidens selger

FORCE Technology – Fremtidens selger

Hvordan lede medarbeidere på hjemmekontor?

Hvordan lede medarbeidere på hjemmekontor?

En kommersiell «due diligence» kan utløse rå konkurransekraft

En kommersiell «due diligence» kan utløse rå konkurransekraft