Dette spørsmålet stiller jeg meg ofte; Hvorfor gjør de ikke det? Det er så mange ting du kan oppnå ved å avholde et personalmøte. Min påstand er at mange butikkledere undervurderer verdien i personalmøter.
Handelsnæringen opplever at det stilles større krav til kjøpsopplevelsen nå enn tidligere, fordi kundene kommer mer forberedt inn i butikken, og kan kjøpe tilsvarende varer på nett. Det er derfor viktig for butikkledere å gjennomføre personalmøter med sine medarbeidere for å skape de gode og unike handleopplevelsene. Personalmøter skaper en arena for:
I mai 2016 gjennomførte Excellerate Norway, tidligere Euro Business School, og Kitch’n en kundeundersøkelse blant handlende kunder. Kundene mottok en sms eller en e-post ti minutter etter kjøpsopplevelsen, og i løpet av to uker samlet vi inn over 500 svar. Undersøkelsen viste at det er spesielt tre faktorer som øker kundetilfredsheten og ambassadørgraden:
Lær mer om kundeundersøkelser.
Vår erfaring er at butikklederen ikke vet helt hvor man skal starte, ikke tar seg tid eller ikke ser verdien i slike møter. Tradisjonelt så kaller mange inn til et personalmøte når man har så mye man skulle informert om at det godt kan kombineres med en sosial happening. På denne måten blir personalmøtet et nødvendig onde for å skape en mulighet for noe sosialt. Min erfaring er at ved å gjøre personalmøtet om til et treningsmøte med en tydelig agenda for hvilke områder det er vi skal ha fokus på i kommende periode, skapes det rammebetingelser for at personalmøtet faktisk blir en verdifull arena.