Inbound Marketing leder utviklingen innen markedsføring av èn god grunn – den tilpasser seg kundens behov.
I HubSpots rapport for 2018 står det at hele 75% som benyttet Inbound Marketing var globale organisasjoner, og 75% av organisasjonene som bruker Inbound Marketing, forteller at strategien er svært effektiv.
Hvorfor er Inbound så effektivt?
Kjernen i Inbound ligger i det at tilnærmingen er menneskelig og verdiskapende i alle ledd. Dette gjelder områder som salg, service og da selvfølgelig markedsføring.
Fra helse og B2B til e-handel, og alt i mellom, vil Inbound være den beste løsningen for alle markedsførere som vil skape mer trafikk og leads.
Det er jo konstant markedsføring rettet mot bedrifter, og selvfølgelig oppstår det også massevis av utfordringer.
Utfordringene ved en B2B markedsføring
Markedsførere som jobber i B2B markedet møter utfordringer, derav konkurrerende industrier. De aller fleste markedsførere deler ett eller flere problem. Dette er uavhengig av størrelsen på selskapet, konkurranseevne eller budsjett.
I en rapport gjort av Hubspot, er de største utfordringene for en markedsfører følgende:
Hvordan løser Inbound marketing disse problemene?
Filosofien i Inbound mot et B2B markedet
Beslutningstakere i B2B vektlegger informativt innhold når de undersøker produkter og tjenester. Basert på en undersøkelse fra The Marketing Blender, blir så mye som 73% av kundene på nett frustrerte over nettsider som dukker opp, hvor innholdet (tilbud, reklame, promoteringer) ikke har noe med deres interesser å gjøre.
Ser du hva som gjentar seg i denne statistikken? En utrolig stor del av disse menneskene søker opplysende og lærerikt innhold som er relevant for dem.
Inbound metoden løser dette behovet fordi metoden faktisk matcher innhold og kontekst. Dyktige B2B markedsførere klarer å produsere innhold skreddersydd til hver enkelt kunde i kundens beslutningsprosess.
For å kunne klare å nå kunden i dette kritiske øyeblikket, må man starte med en undersøkelse av personas. Dette hjelper deg som markedsfører å stake ut hvilket innhold som er mest relevant for hver enkelt kunde i forskjellige kjøpsstadier.
Les også
Når man har forankret hvem man produserer innhold for, og hvem man ønsker å få inn til nettsiden, kan man iverksette en strategisk innholdsstrategi, noe som er en stor del av Inbound strategien.
Når man planlegger en innholdsstrategi på denne måten vil man klare å møte publikum med relevant innhold i det «kunden» gjør et søk i Google. Når innholdet ditt er relevant og nyttig, blir du automatisk en troverdig kilde hos kunden. Vi danner altså tillit.
Tillit er en veldig viktig emosjon å jobbe med i B2B. Denne emosjonen er med på å danne en menneskelig relasjon mellom beslutningstakere og merkevaren din.
Hva er de egentlige fordelene ved godt innhold?
God trafikk til nettsiden
Når du skaper relevant innhold på bloggen, kan du enklere klatre opp i søkemotoren til Google. Riktignok må du ha en jevn strøm med innlegg for å vurderes som en troverdig kilde.
En undersøkelse gjort av Hubspot viser at B2B bedrifter som var flinke til å blogge jevnlig hadde 3x mer trafikk inn til nettsiden, enn bedrifter som ikke gjorde det.
Leads
For at Inbound strategien skal gjøre det best mulig og generere leads, må du skape aktuelle tilbud til innholdet ditt. Selv om du skaper et godt tilbud, er det dødt om du ikke klarer å oppfordre den som besøker siden til en handling – og her har landingssider alt å si.
En landingsside må forholde seg kort og konsis. Den må formidle tilbudet på en måte som setter lys på verdien, og hvordan denne verdien løser «problemet» kunden står ovenfor.
Det viser seg faktisk at hele 68% av markedsførere innen B2B aktivt bruker landingssider for å hente nye leads.
Vi runder av
I en hverdag bestående av business to business, er syklusen ofte lang og komplisert.
Grunnen til at Inbound Marketing er så effektivt, er fordi den hjelper kunden gjennom kjøpsreisen! Fokuset ligger på å dele kunnskap og læring, og det som faktisk holder merkevaren din varm hos publikum.
Solskinnsboller
Det er lov å rynke på nesen, derfor legger jeg ved en lenke til suksesshistorier fra markedsførere i B2B bransjen som valgte å gå «Inbound» med sin markedsstrategi.
Hva tenker du?