Ekte, konkret ros og positiv anerkjennelse er den glemte superkraften på jobb.
Positiv anerkjennelse er kritisk for å få dine medarbeidere til å prestere bedre. Forskning bekrefter at ros og anerkjennelse er blant de sterkeste driverne for arbeidsglede, engasjement og prestasjon.
Likevel er det noe mange av oss kvier oss for – både å gi og å ta imot.
Det er av en eller annen grunn blitt litt smart å tale imot ros og anerkjennelse på jobben. Jeg har selv hørt noen si at ros på jobben gjør oss dummere, mindre risikovillige og mer stresset. Det er en helt absurd påstand basert på tvilsomme antagelser.
Det «matcher» heller ikke med virkeligheten på norske arbeidsplasser. Når har du for eksempel sist møtt en person som har forlatt en jobb med ordene:
«Jeg ble rost for mye – jeg orket ikke mer av det og var nødt til å si opp!»
Det er rom for store ros-forbedringer på mange arbeidsplasser. For noen år siden gjennomførte jeg en undersøkelse der fire av ti pekte på at mangel på ros og anerkjennelse drepte deres arbeidsglede. En god bekreftelse på virkeligheten jeg møter ute i næringslivet.
Det finnes flere undersøkelser på dette området. En spennende og nyere undersøkelse fra Harvard Business School, med den presise tittelen «How Best-Self Activation Influences Emotions, Physiology and Employment Relationships», har undersøkt hva ros gjør ved oss i en arbeidssituasjon. I undersøkelsen ble deltakerne bedt om å løse forskjellige kreative oppgaver. Rett før de gikk i gang, leste halvparten av deltakerne en beskjed fra en kollega eller en venn, som beskrev en situasjon hvor forsøkspersonen levde opp til sitt aller beste.
Her er et eksempel på en av de beskjedene:
«Du er ikke redd for å være intelligent. Du er en vidunderlig rollemodell for alle de kloke og velformulerte kvinnene i verden, fordi du viser dem at det er helt OK å være klok og å la andre se det. Jeg kan huske en gang hvor du vant en diskusjon i undervisningen og det inspirerte meg.»
De som leste positive utsagn om seg selv klarte seg langt bedre, var mer kreative i deres tilnærming og var også vesentlig mindre stresset enn kontrollgruppen. For eksempel hadde deltakerne tre minutter på å løse Dunckers stearinlys-oppgave (en klassisk oppgave i kreativ problemløsning). 51 prosent av deltakerne som hadde fått ros, løste oppgaven, mens kun 19 prosent av de øvrige lykkes med det samme.
Denne undersøkelsen, og mange andre, viser at ros på jobben gjør oss gladere, mer produktive, mer kreative, mer motiverte og mindre stresset.
Det er særlig tre grunner til at du bør bli dyktigere til å rose dine medarbeidere:
Ros møter et grunnleggende menneskelig behov. Når vi ser de gode egenskapene i hverandre så skapes en kultur der vi gjør hverandre bedre og gladere.
Ledelsen må altså gå i front og sette rammene for det miljøet som ønskes. Du vil oppleve, at en tilbakemeldingskultur er en av de mest pålitelige måter å gjøre andre gladere, mer produktive, mer kreative og samtidig minske stresset.
Det viktigste er at anerkjennelsen er konkret og meningsfull. Du kan ikke rose bare for å rose, du må være oppriktig og adressere rosen du gir.
Eksempel; «Jeg legger merke til at du hilser og sier god morgen til dine kollegaer når du kommer på jobb. Jeg ser at de setter pris på det og jeg vil berømme deg for dette».
For mange innebærer det at de må øve på å dele positive tilbakemeldinger. Start med å rose minst en kollega hver dag. Det blir fem på en uke og over 20 på en måned.
Eller dere kan også vurdere å innføre ulike symbolske grep, deriblant noe så enkelt som å gjøre det til en vane å skrive små post-it-lapper, med rosende ord til hverandre. «Parker» dem på bordet eller skjermen til en kollega og la vedkommende glede seg over rosen. Litt senere kan du gå til personen med en kopp kaffe (uventet vennlighet, som også «booster» arbeidsgleden) og fortelle hvorfor du skrev og leverte lappen.
Roser og anerkjenner du folkene rundt deg, vil du oppleve arbeidsgleden øke, noe som vil påvirke hele stemningen på jobben og føre til at alle presterer bedre.
Vil du høre mer om vårt konsept for tilbakemeldingskultur og arbeidsglede? Fyll ut skjema under, så tar vi en uforpliktende prat sammen: