Blogg | Excellerate

7 av 10 oppkjøp og fusjoner når ikke sine mål

Skrevet av Per Kjetil Parr | 13. februar 2025 10:00:00 Z

Feilkilden er en klassiker.

Når oppkjøp eller fusjoner gjennomføres må viktige dimensjoner knyttet til strategi, det juridiske og det finansielle ivaretas. 

Her bruker bedriftene å være gode, og de har gjerne solide rådgivere, advokater og konsulenter i ryggen. 

Det som ofte overses er de som skaper verdiene inn i fremtiden, altså menneskene i organisasjonen som kjøpes. At humankapitalen neglisjeres, kan ha mange årsaker: Feil prioriteringer, at det blir glemt, eller at en ikke vet hvordan det bør håndteres. 

Det gir følgefeil og større kostnader over tid. Innsikt fra International Journal of Innovation and Applied Studies bekrefter at mangelfull håndtering av humankapitalen er den største enkeltfaktoren (67 prosent) som gjør at målene for oppkjøpet/fusjonen ikke nås.

Feilraten på oppkjøp er inntil 90 prosent

Flere undersøkelser viser at en stor andel oppkjøp og fusjoner ikke når sine mål:

Disse områdene blir ofte oversett i oppkjøpsprosesser:

  • Due diligence tar sjelden tilstrekkelig hensyn til menneskene
  • Det mangler en plan for hvordan arbeidstakerne skal ivaretas
  • Det kan oppstå konflikter som påvirker arbeidsmiljø og produktivitet
  • Dårlig kommunikasjon gir usikkerhet. Det reduserer produktivitet og engasjement
  • Uten riktig strategi for å beholde nøkkelpersonell går verdifull kompetanse tapt

Hvordan hente ut verdiene etter oppkjøpet

For å hjelpe ledere få bedre innsikt blant medarbeiderne har vi utviklet en GAP-oppkjøpsanalyse. Den gir svar på:

  • Synergier og utfordringer
  • Kommunikasjon
  • Kultur og trivsel
  • Trygghet og lojalitet
  • Evaluering av prosessen

Analysen identifiserer områder som krever oppmerksomhet for å sikre en vellykket integrasjon. I tillegg får ledere veiledning på hvordan håndtere ulike utfordringer.

Så ofte bør du gjøre målinger

Det klassiske funnet er at det mangler kunnskap om endringsledelse, og at det ikke foreligger en strategi og holdning blant ledere om «mennesker først». 

Skal verdiene hentes ut må det proaktivt tas tak i kultur, kommunikasjon og talentbevaring. Jobben starter med å vite hvordan medarbeidere opplever situasjonen, at de forstår hvorfor endringene har skjedd, og at nye arbeidsprosesser fungerer. 

For å sikre god innsikt bør det gjøres målinger blant medarbeiderne med disse intervallene:

  • 30 dager etter oppkjøpet annonseres
  • 90 dager etter oppkjøpet annonseres
  • 180 dager etter oppkjøpet annonseres
  • 360 dager etter oppkjøpet annonseres

Spørsmålene som stilles må endres i takt med innsikten som hentes inn, og sett i lys av eventualiteter og endringer underveis. De som jobber godt med dette vil drastisk korte ned tiden det tar å hente hjem avkastning på investeringen.

Vil du vite mer? Fyll ut skjema under så kontakter vi deg for en samtale om GAP oppkjøpsanalyser: