- Oppdagelse er bedre enn oppdragelse, sa Excellerate-partner Leif Ottesen (bildet) til en lydhør gruppe i salen hos Excellerate og på web da vi arrangerte Vekstdagen 21. oktober. Med dette siktet han til forankring og involvering av de ansatte i en bedrift med vekstambisjoner.
I tillegg til kollega Leif, fikk tilhørerne høre foredragsholdere som viste hvordan vekst sikres gjennom innsikt, kultur og riktig gjennomføring av vekstprosesser.
Leif hadde fire sentrale poenger i sitt innlegg:
På Vekstdagen fikk vi også høre fra Are Sørum Langås, leder for prestasjonsutvikling og synergi i Sparebank 1 SMN. Finanshuset inneholder tradisjonelle banktjenester og finansiell rådgiving, men også forsikring og eiendomsmegling.
Langås fortalte om arbeidet med å skape vekst gjennom rådgivende verdisalg i banken. I prosessen fikk banken hjelp av Excellerate, som startet med å stille noen sentrale spørsmål:
For å finne svar på disse spørsmålene, aktiverte Sparebank 1 hele organisasjonen. Dette skapte tidlig og god forankring, samt bredde i responsen. Alle avdelinger, ledelsen, HR, marked, fagavdelinger, støttemiljøer, utvikling og teknologi deltok i kartleggingen.
Dette ga en innsikt som kunne brukes sammen med forskning og kunnskap fra Excellerate som støtte. Målet var hele veien å skape kundeverdi i alle kundedialoger.
- Dette skapte en reise, ikke bare en samling, sa Langås til deltagerne på Vekstdagen.
Det var tre steg i denne reisen:
Den brede involveringen og forankringen skapte tidlig en bølge av entusiasme
- Det har skapt en bølge og bølgen går, sa Langås, og fortsatte: Dette går ikke over. Det er ikke lenger et lotteri om kunden møter den ene eller den andre rådgiveren og hva slags råd som blir gitt. Det skaper helt andre resultater enn det vi har hatt tidligere.
Det Sparebank1 SMN har sett gjennom denne prosessen, er at rollen som salgsleder må styrkes. Salgsledere skal bli bedre på å følge opp rådgiverne for å ta ut enda bedre effekt av det rådgivende verdisalget, avsluttet Langås.
- Mye av årsaken til vekst over tid ligger i kulturen, fortalte Angoline Berge Tobias. Hun er partner og chief specialist i Excellerate og presenterte tall fra Gaselle-undersøkelsen på Vekstdagen. Undersøkelsen, som vi gjør hvert år sammen med samarbeidspartnere, viser betydningen av kultur i en organisasjon. Vi kan tenke på gasellebedrifter som vekstbedrifter. Men hva er kultur i en vekstbedrift?
Kulturen er summen av det vi tror på, det som er viktig for oss og det vi forventer av passende og upassende adferd, sa Angoline. I dag kan vi måle dette med digitale måleverktøy, der vi tidligere måtte kjøre serier med workshops for å avdekke en kultur.
Oppsummert i tre ord, er kultur:
- Et banalt eksempel er baksnakking på jobben. Det er utrolig vanskelig å fjerne dette dersom de ansatte synes det er greit. Det dreier seg om hva vi forventer av adferd, sa Angoline.
Hun pekte på at at kulturen i vekstbedriftene preges av:
Utvikling dreier seg om egenutvikling, læring og nysgjerrighet. Stolthet handler om kvaliteten på det vi leverer, å være stolt av det vi leverer og det å tørre å være seg selv. Vekst handler om prestasjonene i selskapet og produktiviteten i det som blir gjort og levert. Passion, eller lidenskap på norsk, er alt fra inkludering til samarbeid og det engasjementet som blir lagt ned.
Angoline pekte også på de faktorene som må være på plass for at du skal lykkes med kultur og vekst. Dette er viktig:
Implementeringsarbeidet er også avhengig av forankring i toppledergruppa. Er det folk i den gruppa som er ansvarlige for alle de områdene dere må ivareta for å vokse? Hvis dette ikke er tilfelle, så begynner man å hjelpe hverandre med alt. Da glemmer man fort sitt eget ansvar.
Hva er det da som gjør at noen selskaper feiler? Nok en gang handler det om kultur, ser vi i gaselle-tallene. Det er ikke nok å ha en strategi. Selskapet må også ha en kultur som støtter opp under strategien. Og dette må måles for å få skikkelig fakta og innsikt. Det må være helt klart hva strategien i selskapet bestiller fra kulturen i selskapet.
Kultur er ikke noe som sitter i veggene. Det må jobbes med, avsluttet Angoline.